I Love Leuven is een community-gedreven blog over leven in Leuven. Ontdek Leuvens leukste plekjes, het laatste nieuws, en de hipste events.

Birgit van Optiek De Pauw: “Voor mijn klanten probeer ik te toveren.”

Dag lieve vrienden, toen ik laatst op een zonnige herfstochtend bij Optiek De Pauw in de Tiensestraat nummer 30 binnenstapte, werd ik overweldigd door de spectaculaire transformatie die de zaak recent onderging. Naar aanleiding van het veertigjarig bestaan van de optiek liet zaakvoerster Birgit De Pauw de winkel van top tot teen renoveren. Het resultaat is werkelijk verbluffend. En ook het gesprek met Birgit maakte indruk op mij. Zo ontdekte ik bijvoorbeeld dat wij dezelfde waarden delen.

Zaakvoerster, Birgit De Pauw, en mama, Anne. — by Elke Vandebroek
Zaakvoerster, Birgit De Pauw, en mama, Anne. — by Elke Vandebroek
Naar aanleiding van het veertigjarig bestaan van de optiek liet zaakvoerster Birgit De Pauw de winkel van top tot teen renoveren. — by Elke Vandebroek
Naar aanleiding van het veertigjarig bestaan van de optiek liet zaakvoerster Birgit De Pauw de winkel van top tot teen renoveren. — by Elke Vandebroek

“Ik wou niet in de optiek, maar het zit in mijn bloed”

Optiek De Pauw is een echte familiezaak. Op 1 september 1977 richtte de vader van Birgit de optiek op. Al snel stapte ook mama Anne in de zaak. Samen maakten zij van Optiek De Pauw de referentie in Leuven. “Ik wou absoluut niet in de optiek”, lacht Birgit, “Ik bracht mijn hele leven immers al door in de winkel. Wij woonden, toen ik een kind was, nog achterin. Het zit echter in mijn bloed: de liefde voor de verkoop, de klanten helpen, de zakelijke en technologische kant, de aankopen. Na een korte loopbaan als leerkracht schoolde ik me om tot optieker. Het toeval wil dat ik op die bijzondere datum, 1 september 2009, mijn vader opvolgde als zaakvoerder.” Birgit wijst naar de toonbank. “Mijn mama werkt nog mee in de optiek, daar kan ik echt op bouwen. Ons geweldig team van vaste medewerkers voelt aan als een familie. Sowieso gaan we elk jaar een paar keer lekker eten met de collega’s. Sinds vorig jaar werkt mijn nicht Nadja ook in de zaak.”

"Ons geweldig team van vaste medewerkers voelt aan als een familie." — by Elke Vandebroek
"Ons geweldig team van vaste medewerkers voelt aan als een familie." — by Elke Vandebroek

Tijdens ons gesprek blijkt dat Birgit en ik het belang van familiale waarden, zoals vriendelijkheid, eerlijkheid en vertrouwen, delen. Birgit vertelt: “Ik heb heel veel herinneringen aan mijn kindertijd hier. Ik ging om de hoek naar school en als het druk was in de optiek kwamen de collega’s van mijn ouders me ophalen. Ik liep hier in en uit. Wat me ook altijd zal bijblijven, was die keer dat mijn broer achterin met een spade tegen mijn been sloeg. Ik liep huilend naar mama en liet een heel bloedspoor achter in de winkel. De klanten konden alles mee beleven. Zo extreem is het vandaag niet meer, maar wij streven naar oprechtheid in de winkel. Dat familiale gevoel is belangrijk. Onze klanten komen hier vaak ook al generaties lang.”

"Onze klanten komen hier vaak ook al generaties lang". — by Elke Vandebroek
"Onze klanten komen hier vaak ook al generaties lang". — by Elke Vandebroek

“Ik wil dat de klanten lachend naar buiten gaan”

Birgit weet duidelijk wat de troeven van de optiek zijn: “Wij volgen sowieso de technologische vernieuwingen op de brillenmarkt nauw op. We zetten ook sterk in op permanente bijscholing van het team. Alle toonaangevende merken hebben we in huis. Wat de klanten betreft wil ik graag iedereen helpen, dus ons aanbod aan brillen en zonnebrillen is breed. Wanneer ik een bril voorstel, weet ik al of iets de klant gaat passen of niet. Daarvoor kijk ik naar de teint en vorm van het gezicht, de kleur en vorm van de ogen en de haarkleur. Door een vriendelijke en spontane bediening willen we onze klanten een goed gevoel geven. Ik wil dat de klanten hier lachend naar buiten gaan.”

Wanneer Birgit en ik over de kleinste klanten praten, stralen haar ogen: “De kinderen staan centraal in de zaak. De ogen van kinderen zijn belangrijk. Ze moeten kunnen spelen zonder belemmering. We hebben in de winkel een speciale hoek voor de kinderen en ook een toilet, dat voor alle klanten beschikbaar is. Wij hebben allebei kleine kinderen, Elke, en je weet, een goede bril kiezen vraagt tijd. Dan is een toegankelijk toilet een must.

De kinderen staan centraal in Optiek De Pauw. — by Elke Vandebroek
De kinderen staan centraal in Optiek De Pauw. — by Elke Vandebroek
Kinderen krijgen gedurende twee jaar 100% garantie op het montuur. Voor de glazen geeft optiek De Pauw ook 50% garantie.  — by Elke Vandebroek
Kinderen krijgen gedurende twee jaar 100% garantie op het montuur. Voor de glazen geeft optiek De Pauw ook 50% garantie.  — by Elke Vandebroek

Tot slot benadrukt Birgit dat optiek De Pauw ook het verschil maakt bij de garantie na verkoop. Ze vertelt: “Wij gaan zo ver als binnen onze mogelijkheden ligt, zelfs al komt het montuur niet van bij ons. Sommige optiekers vinden dat misschien gek, maar ik zie dat als een investering in de toekomst. Voor mijn klanten probeer ik te toveren.”

Genieten van 40 jaar optiek De Pauw

Birgit en ik moeten hard lachen als we het over de toekomstplannen van de optiek hebben. “Wij willen nu graag genieten van ons vernieuwd pand. Tijdens de verbouwing bedienden wij onze klanten vanuit een container in de Tiensestraat. Het betekende een hele uitdaging, maar het was ook een bevestiging van onze kracht. Zelfs in die periode bleef de winkel goed draaien. Ook het team verdient een pluim, want met vijf mensen werken in een kleine ruimte is niet evident. Sowieso blijven we in de toekomst wel altijd acties en wedstrijden organiseren.”

De jaren ’80 zijn terug

Hoewel ik zelf geen afwijking aan mijn ogen heb, vertelt Birgit dat ook voor mij een bril van pas kan komen. Birgit legt uit: “Wie veel naar een computerscherm kijkt, kan gebaat zijn met een bril met een blauwfilter. Dat vermindert de druk op de ogen en de kans op hoofdpijn. We laten sowieso onze ogen veel te weinig rusten. Voor mensen met een optische bril bestaat er nu ook een mogelijkheid tot een lichte ondercorrectie, speciaal voor het tablet- en smartphonegebruik.”

Dubbele bruggen, gouden tinten en fijne materialen zijn in. — by Elke Vandebroek
Dubbele bruggen, gouden tinten en fijne materialen zijn in. — by Elke Vandebroek
"In onze displays blinken zelfs zonnebrillen met allerlei gekleurde spiegelglazen”, glundert Birgit. — by Elke Vandebroek
"In onze displays blinken zelfs zonnebrillen met allerlei gekleurde spiegelglazen”, glundert Birgit. — by Elke Vandebroek

“Brillen zijn ook trendgevoelig”, zo vertelt Birgit, “Voor de optische brillen zien we nu een stijgende populariteit van de ronde brillen. Ook dubbele bruggen, gouden tinten en fijne materialen zijn in. De jaren ’80 zijn een beetje terug. De oversized zwaardere monturen zijn ook nog steeds gegeerd. Niet iedereen staat met een ronde bril. Bij zonnebrillen spelen de merken nog een meer dominante rol. Mensen komen vaak binnen in de winkel voor een bril van Ray Ban maar verlaten de zaak toch nog vaak met een ander merk.” De trend van grote en speciale zonnebrillen is helemaal mijn ding dus ben ik blij als Birgit vertelt dat de divalook zich verderzet. ”In onze displays blinken zelfs zonnebrillen met allerlei gekleurde spiegelglazen”, glundert Birgit, “Trouwens, wie om zijn ogen geeft, beschermt ook best in de winter zijn ogen tegen UV-stralen.”

Optiek vind je terug in de Tiensestraat nr. 30. — by Elke Vandebroek
Optiek vind je terug in de Tiensestraat nr. 30. — by Elke Vandebroek

Lieve vrienden, ik heb veel bijgeleerd tijdens mijn bezoek aan Optiek De Pauw. Zo maakte Birgit me bewust van de impact van schermgebruik op mijn ogen. Ook waarschuwde ze me dat ik waarschijnlijk binnen een tiental jaar een leesbril nodig zal hebben. “Wanneer je arm te kort wordt bij het lezen”, lacht Birgit. Ik bedank Birgit voor alle tips en het warme onthaal!

Volg Optiek De Pauw op Facebook, en Instagram. Op hun website vind je ook veel tips terug.

This article was originally published on @funmomlife

advertisement

advertisement