I Love Leuven is een community-gedreven blog over leven in Leuven. Ontdek Leuvens leukste plekjes, het laatste nieuws, en de hipste events.

Leuvens circulatieplan gaat maandag van kracht. Wat moet je weten

Na maandenlange discussie en voorbereiding, gaat maandag een deel van het nieuwe Leuvense circulatieplan van kracht. Enkel in de paarse zones van het kaartje hieronder worden vanaf maandag veranderingen doorgevoerd. In de maanden daarop volgen de andere zones, zodat het hele plan tegen 2017 in werking is. Bewoners worden hierover steeds op tijd verwittigd. Hier zijn alvast enkele dingen die je moet weten over het circulatieplan.

Kaartje Leuven

Ladeuzeplein & Herbert Hooverplein

Vanaf maandag kan je met de auto niet meer rond het Ladeuzeplein. Parking Ladeuze blijft uiteraard wel bereikbaar. Ook rond het Hooverplein zal je niet meer kunnen rijden. De weg langs Café Commerce wordt immers volledig afgesloten, en ook de parkeerplaatsen verdwijnen. Het verkeer kan echter wel nog langs de zijde van reiswinkel Connections van de Blijde Inkomst- naar de Tiensestraat. Daarmee verandert dus de rijrichting in die straat, even wennen.

Hogeschoolplein

De parkeerplaatsen op het Hogeschoolplein zijn al verdwenen. Naar het Hogeschoolplein moet je dus niet langer rijden om nog een parkeerplaats te vinden. In de plaats kwamen er enkele leuke petanquevelden te liggen en het grasplein is nu ook veel toegankelijker. Zo wordt het plein nog een tikkeltje gezelliger!

Damiaanplein

Het Damiaanplein blijft toegankelijk voor plaatselijk verkeer: ouders die de kinderen aan de school afzetten, mensen die in de buurt wonen. Er zijn wel al heel wat parkeerplaatsen verdwenen en vervangen door bomen, banken, een volleybalveldje en een kleurrijk voetpad dat de buurtbewoners dinsdag samen schilderden.

Een nieuw groen plein

Het Justus Lipsiusplein aan de Bondgenotenlaan wordt eindelijk echt een plein. Het kruispunt errond verdwijnt en daarmee dus ook het verkeer. Het Justus Lipsius standbeeld blijft uiteraard behouden, maar de ruimte errond wordt van bomen, banken en een doorgang voor fietsers en voetgangers voorzien. Een leuk nieuw pleintje om heerlijk je voeten even te laten rusten tijdens het shoppen!

(Simulatie: Gijs Van Vaerenbergh)
(Simulatie: Gijs Van Vaerenbergh)

En onze parkeerplaatsen dan?

Een grote kritiek op het nieuwe circulatieplan was dat er veel te veel parkeerplaatsen verdwijnen terwijl die nu al schaars zijn. In totaal verdwijnen er bij de uitvoering van het plan op bovengenoemde pleinen 102 parkeerplaatsen. De andere parkeerplaatsen zijn bestemd voor bewoners dus bezoekers wordt aangeraden gebruik te maken van het openbaar vervoer, de fiets of gewoon te wandelen. Wie toch met de auto naar Leuven komt, kan nog terecht in de talrijke rand- en ondergrondse parkings. Leuven blijft dus bereikbaar maar wordt toegankelijker en veiliger voor de zwakke weggebruikers. Een autoluw centrum kan op lange termijn alleen maar positief zijn, klinkt het bij het stadsbestuur.

Autoluw ≠ autovrij

Het circulatieplan doet veel vragen rijzen en oogstte al veel kritiek. Het grootste misverstand is het verschil tussen autoluw en autovrij. Vele mensen denken dat er in het centrum geen auto’s meer mogen rijden. Dit is absoluut niet het geval! Vele straten in de stad blijven zoals ze zijn dus je kan zeker nog vanaf de ring het centrum inrijden.

Bron: Het Nieuwsblad